You are currently viewing Webshop indításához szükséges tennivalók

Webshop indításához szükséges tennivalók

A webshop igen népszerű kereskedési forma, felgyorsult világunkban egyre több mindent veszünk online, így kétségkívül a virágkorát éli ez a vásárlási platform. Ha saját webshopot szeretnénk, mindenképp érdemes időt és pénzt szánni rá – a kérdés mindig az, mennyit. Összeszedtem pár gondolatot, mi mindent érdemes véggigondolni, ha kacérkodsz a webáruházindítás gondolatával.

Bérelt kontra saját webshop

Az első legfontosabb dolog, amit érdemes végiggondolni, hogy bérelt, vagy saját webáruházat szeretnél. 

A bérelhető webáruházak azzal kecsegtetnek, hogy percek alatt sablonból készíthetsz magadnak működő webáruházat. Ez csak részben igaz, mert a milliónyi beállítási lehetőséggel, az integrációk kiválasztásával bizony napokat (ha nem heteket) lehet elszöszölni. Ha egyedi kinézetet szeretnél egy bérelt webáruházban, korlátozottan erre is vannak lehetőségek, vannak erre szakosodott webdesignerek is, amiért már fizetned kell – nem is keveset. 

A bérelt webáruház előnye, hogy a technikai fejlesztésekkel nem kell bajlódnod, megoldják a szállítással, fizetési módokkal kapcsolatos integrációkat, és folyamatosan fejlesztik a webáruház funkcióit. Ugyanez a hátránya is – ha olyan funkcióra lenne szükséged, amire a többségnek nem, az ezirányú fejlesztés talán sosem fog megvalósulni a javadra bérelt webáruház esetén.

Átmenet a saját és a bérelt (általános) webáruház között, ha tematikus webáruházba regisztrálsz, mely kifejezetten a célcsoportodnak szól és cikkekkel, rendezvényekkel, promóciókkal stb. érik el, hogy több százezres látogatottsága legyen a webáruháznak. Konkurenciád így is lesz, de jóval kevesebb, és a célcsoportod megtalál.

A saját fejlesztésű webshopok között is vannak különbségek – a cégóriások teljesen egyedileg fejlesztett webáruházzal rendelkeznek, melyek milliókra rúgnak, közepes-, vagy kiskereskedőként azonban több féle fizetős és ingyenes webshopmotor (pl WordPressnél a Woocommerce a legismertebb, legjobb és még ingyenes is) közül is lehet választani, melynek költsége emberibb léptékű, de még így is több százezer Forinttal érdemes kalkulálni, mert a komplett működéshez biztosan szükséged lesz pár fizetős bővítményre is. Előnye, hogy teljesen a Te igényeidre lehet szabni, mind a designt és funkciókat illetően és értelemszerűen sokkal jobban lehet kereső optimalizálni, a webshopodhoz tartozó blogod Te töltöd meg tartalommal, azonban minden fejlesztés terhe a tiéd.

Fontos stratégiai szempont!

Nem érdemes csak azért bérelt webáruházzal kezdeni, mert az elsőre olcsóbbnak és kényelmesebbnek tűnik.

Legyen előtted hova szeretnél eljutni a webshopoddal.

Ha később mégis saját kellene, minden korábbi kiadásod és időd kárba vész.

Tipp

Kérj tanácsot vállalkozó társaidtól, osszák meg tapasztalataikat. Tudd meg, hogy milyen termékekkel vannak a piacon, milyen forgalmat bonyolítanak, milyen funkciókat használnak. Nézd meg a webshopjaikat, gyűjtsd össze a benyomásaidat. Számold ki, hasonló paraméterekkel mennyi költséggel kell számolnod. Egy webfejlesztő és a bérelhető webáruház képviselője nyilván a saját maga által képviselt előnyöket fogja hangsúlyozni – hiszen mindegyiknek megvan a maga értéke, és a hátránya is, azonban nem biztos, hogy maximálisan átlátják a Te igényeidet.

Milyen költségekkel kell számolni egy webáruház esetében?

Szögezzük le, egy jól működő webáruház sosem lesz ingyenes! Minimum domain nevet kell magadnak foglalnod, saját fejlesztésű webshop esetén tárhelyet is. Akárcsak egy jó honlap, a webshop is folyamatos karbantartást igényel, ezért a kezdeti költségeken túl érdemes fenntartási költségekkel számolni, akár saját, akár bérelt webshopról van szó. 

Ha bérelt webáruházad van, és magad állítod össze a designt, a kezdeti költségek alacsonyabbak, viszont a fenntartási költséggel havi szinten kell számolni. Ahogy fentebb írtam, ha egyedíteni szeretnéd, már itt is kell fizetni a  designért és a beállításokért. Kis forgalmú, alacsony bevételű üzlet-tulajdonosoknak nem ajánlom, mert a bérleti díjat akkor is ki kell fizetned, ha egy darab terméket nem adtál el.

Saját fejlesztésű webshopnál a kezdeti költség magasabb, hiszen szinte biztosan szükséged lesz szakember bevonására, ha nem pusztán az alap woocommerce beállításokra van szükséged. Az apparátust illetően eldöntheted, hogy fizetős, vagy ingyenes webshop motort használsz, és hogy milyen bővítményekre lesz szükséged – itt is vannak ingyenesek, de a legtöbbjük fizetős. A WordPress népszerű webshop motorja a Woocommerce, mely nyílt forráskódú, azaz ingyenes, azonban a webshop egyéb funkciói során szinte biztos, hogy bele fogsz futni olyan funkcióba, amiért fizetned kell. Itt az igényeidtől függ, hogy mennyi az annyi. A legalapabb webshop elkészítése pár termékkel egy nagyon olcsón dolgozó fejlesztőnél is legalább 100.000 Ft. Aki ez alatt vállalja, gyanús, és inkább menekülj!!! 🙂  

Ahogy a honlapnál is igaz, ahogy fejlődik a webshopod, menet közben is felmerülhetnek új igények (például klubtagság, törzsvásárlói program, kuponkedvezmény, ingyenes szállítás stb), melyek fejlesztése költség.

Mi szükséges a webshop elindításához?

Gyors lista, ha nem szeretsz olvasni. 🙂

Domain, SSL, tárhely

Honlap tartalom (márkaépítő story, blog stb.)

Termék típusok, csoportosításuk

Termékfotók és leírások

Szállítási módok kiválasztása, szerződés

Fizetési módok kiválasztása, szerződés

Számlázási módok

Adminisztráció (karbantartás és ügyfélszolgálat)

ÁSZF és GDPR

Védjegy

SEO

Mielőtt webdesignerhez fordulnál, mindenképp gondold végig a következőket:

Domain név (és tárhely)

Domain név esetén érdemes végiggondolni, hogy a márkanevet, vagy a céget, esetleg a terméktípust akarod-e belevenni a domain névbe. Ha a márkanevet szeretnéd, már az ötletelési fázisban ellenőrizd, hogy az adott domain név szabad-e. 

Érdemes több végződést, vagy verziót lefoglalni és átirányítani őket a tényleges domain névre. 

Ilyen verzió lehet a .hu, .com stb verzió, vagy a fentebb említett márkanév, cégnév, terméktípus nevek lefoglalása. Ennek nem feltétlenül keresőoptimalizálás miatt van jelentősége, hanem az esetleges másolók, koppintók miatt, akik nagyon hasonló termék, hasonló domainen való árusításával akarnak neked konkurenciát csinálni.

A domain nevedhez mindenképp kérj SSL szolgáltatást (secured socket layer -> a biztonságos adatátvitelért felelős. http:// helyett https:// lesz a webshop url-jének kezdőtagja, és az URL sávban megjelenik a lakat, mely a látogatók számára jelzés, hogy a webshopod biztonságos.) Egyes tűzfalak letiltják a http://-vel kezdődő weboldalakat, különösen akkor, ha azon bármilyen adatbekérő űrlap szerepel. A biztonságos fizetéshez elengedhetetlen ez a funkció!

Tárhelyre saját fejlesztés webshopnál van szükséged. Itt is célszerű megnézni, hogy a szolgáltató alapból mekkora helyet biztosít a szerverükön és van-e lehetőség bővítésre.

Marketing, márkaépítő szövegek, blog

Mindenképpen hasznos, és márkaépítő jellege van, ha pozicionálod magad és a terméked. Blog posztokkal, a termék storyjával, történetével közelebb tudod hozni a terméked, jobban megismerik a működését, használatát, beláthatnak a készítés kulisszatitkaiba. Azzal, hogy jobban megismerik a terméked, szerethetőbbé válik, „indokolhatóbbá” válik, miért van rá szüksége a vásárlónak.

Termékek

Egyedi, vagy variálható termékeid lesznek? (Variálható, ha ugyanabból a fajta termékből több féle méret / szín vagy kiszerelés is elérhető.)  

Egy terméknek hányféle variánsa lesz? Minden típus külön jelenjen meg, egyedi termékként, vagy egy termékként és a terméken belül tudjon opciókat választani a vásárló? 

Fix készlettel gazdálkodsz majd, és csak ha minden elfogyott, töltöd fel az árudat, vagy folyamatos a készlet feltöltés? 

Ki kezeli a készletet? Nálad van, vagy raktárban vannak elhelyezve? Ez utóbbi esetben a webshopba bevitt készletnyilvántartásnak és a raktár  adatainak egyeznie kell – ezt hogyan oldja meg a raktár / webes? (Értsd: mennyi időt vesz igénybe a csomagolás, szállítás, a helyszínen azonnal lehet-e frissíteni a weboldalt, vagy valamilyen integrációt be lehet építeni, amivel szinkronban van folyamatosan a két rendszer stb.)

Termékfotók és leírások

A leírások legyenek egyértelműek, informatívak, a termékfotók igényesek. Nem érdemes megspórolni a profi fotós költségét, ha ízlésesen szeretnéd tálalni a portékád. Egyedi termék esetén hasznos lehet pár bemutató videó, amelyben bemutatod a terméked működés közben.

Szállítási módok

Szerződsz valamelyik futárszolgálattal, vagy magad viszed postára a terméket? Ez utóbbit nem javaslom, de ha mégis, a termék csomagolására ez esetben hatványozottan jobban oda kell figyelned, hogy a termék biztosan ne sérüljön meg. 

A szállításnál vajon mit preferálhat a vásárlód? Házhozszállítást, átvételi pontot, automatát, személyes átvételt? A termék jellege, ára és a szállítási költség mind befolyásoló tényezők, ezért fontos, hogy a célcsoportod számára a legideálisabb megoldást válaszd! Javaslom, hogy szerződj futárszolgálattal! 

Ha raktáron van az árud, nagyon fontos, hogy a raktár és a futárszolgálat közti kommunikáció gördülékeny legyen. Szükséges továbbá a fent említett integráció is,  hogy a raktár mindenképp lássa a webshopod jegyeit. Egy nagy raktár esetében biztos lehetsz abban, hogy senki nem fogja közvetlenül a Te webshopodban a jegyeket böngészni, ezért érdemes olyan szolgáltatót választani, amely biztosítja a webáruházad és a saját rendszerük közti technikai összeköttetést.

Fizetési mód

Bankkártyás fizetés (OTP Simple / Barion / Paylike / Stripe stb.), átutalás, Paypal, utánvétes fizetés a legnépszerűbb fizetési módok. 

Itt is meghatározó a termék ára és jellege. Drága holmik esetében, műszaki cikkeknél, törékeny árunál sokan szívesebben választják az utánvétes megoldást, mert meg akarnak győződni róla, hogy épségben érkezett meg hozzájuk a termék. 

Olcsóbb áru esetén (pl ruhanemű, könyv stb.) már szívesebben fizetnek előre a vásárlók. A célcsoport fogyasztói szokásai sem mellékesek – az 50-60 év feletti generációhoz tartozók többsége soha nem vásárol bankkártyával, de még utalással is csak ritkán, inkább helyben fizetnek, készpénzzel.

Bankkártyás fizetés esetén érdemes olyan szolgáltatót választani, ahol biztosítanak a webshopmotorodhoz integrációt (bővítményt). 

Virtuális termékek (pl. jegyek, letölthető anyagok stb.) esetében javasolt csak a bankkártyás fizetést engedélyezni, ez alól egyedül a nagyobb értékű tanfolyamok, programok a kivételek, ahol célszerű az utalás lehetőségét is meghagyni.

Számlázás 

A fizikai termékhez csatolod, vagy online küldöd? 

Nagyobb forgalom esetén érdemes az online számlázást összekötni a webshopoddal, hiszen rengeteg időt takaríthatsz meg magadnak, ha például előleg- vagy végszámlát akarsz kiállítani, vagy díjbekérőt küldeni. Itt is érdemes előre gondolkodni, hogy van-e számlázó rendszernek integrációja a webshop motorodhoz, a bankkártyás fizetés, a bank, ahova az utalás érkezik mind integrálható-e a számlázó programmal, azaz teljesen automatizálható-e kezdettől fogva, vagy idővel a folyamat.

Adminisztratív teendők

Ki lesz a lelke a webshopnak, azaz ki fogja nyomon követni a készletet a raktárban és a webáruházban? Ki fogja felügyelni a számlázást?  Ki fogja tartani a kapcsolatot az ügyfelekkel, kezelni a problémás eseteket, amikor az áru nem, vagy sérülve érkezik meg? Ki fogja feltölteni a webáruházba az új termékeket?

Kivel tudod tartani a kapcsolatot, ha gond van a webshopoddal, vagy új funkciókat szeretnél beépíteni? 

ÁSZF, GDPR

Kihagyhatatlan, és fontos lépés, hogy mindenképpen rögzítve legyen a honlapodon a webshopod működési szabályzata és a vásárlás feltételei, valamint hogy megfelelj az adatvédelmi szabályozásoknak. Érdemes szakemberhez fordulni, mert a webshop tulajdonosokat előszeretettel teszteli a fogyasztóvédelem, és egészen kis apróságokba is bele tudnak kötni.

Védjegy

A webshop működéséhez közvetlenül nem kell, azonban ha ilyenben gondolkodsz, a webhopodon feltétlenül és egyértelműen jelezned kell! Nem minden esetben szükséges a termékedet védjeggyel ellátni, de ha egyedi, saját tervezésű, speciális technológiával kivitelezett terméked van, és nem szeretnéd, ha lemásolnák, mindenképp érdemes erre időt és pénzt áldozni. Az erről szóló szabályozást itt találod, fordulj szakemberhez – még ha csak a tájékozódás stádiumában is vagy! 

SEO

A keresőoptimalizálás kulcsfontosságú kérdés, ha azt szeretnéd, hogy a webáruházadat a keresőből is megtalálják, ne csak a hirdetésekből. Érdemes erre szakosodott SEO-s céget választani, akik erre kiemelt figyelmet szánnak és már az első lépésektől fogják a kezedet, megmutatják hogyan érdemes felépítened tartalmilag a webshopod és milyen adatoknak kell mindenképp szerepelniük a termékeken, és magán az oldalon is, hogy minél előbbre kerülj a Google találati listáján.

Webshopot szeretnél?

Jelentkezz be ingyenes konzultációra, amin átbeszéljük az igényeidet és a lehetséges megoldásokat. A beszélgetés után nemcsak árakat kapsz, de már azt is tudni fogod, hogy azok pontosan mit takarnak.

A konzultációra való bejelentkezéskor fontos, hogy jelezd milyen típusú és mennyiségű árut szeretnél értékesíteni!