You are currently viewing Mit várhatsz el egy webestől (és mit nem érdemes)?

Mit várhatsz el egy webestől (és mit nem érdemes)?

Ha honlap készíttetés előtt állsz, bizonyára komoly fejtörést okoz neked, hogy mi alapján válassz, de ami ennél is érdekesebb, hogyan fogtok együtt dolgozni, mi az, amit elvárhatsz, és mi az, amit nem.

IDEÁLIS WEBDESIGNER

Egy külön cikkben már összefoglaltam, mit érdemes felmérned a webes piac hatalmas kínálatából, azaz mit nézz meg feltétlenül, mielőtt kiválasztasz egy webest. A cikket itt tudod elolvasni: Szempontok az ideális webdesigner kiválasztásához

Sok kollégám százszor vonzóbb marketinges szöveggel csábítja az ügyfeleit – hogy ebből végül mi igaz és mi nem, kívülről nehéz megállapítani.

A referencia munkák átnézésén túl mindenképp ellenőrizd az ügyfél-véleményeket, azok mélysége, részletessége, személyessége már sokat sejtet a közös munka emberi oldaláról. 

MIT VÁRHATSZ EL A WEBESEDTŐL?

A következő felsorolást saját szubjektív tapasztalataim, valamint kollégákkal történt beszélgetéseim alapján állítottam össze.

1. Legyen lehetőséged „ismerkedni”

Legyen szó emailről, telefonról, konzultációról. Én ez utóbbit azért is preferálom, mert jó szűrő nekem is: hosszabb lélegzetű konzultációra általában azok jelentkeznek be, akik komolyan gondolják a honlapkészítést, és már tudják mit akarnak. Legtöbbjükben már megvan a kezdeti szimpátia, így 10-ből 9-en végül igent mondanak a konzultációt követő árajánlatra, és ügyfeleim is lesznek ténylegesen.

2. A webesednek legyen rendszere, ami alapján együtt dolgoztok

Legyen szó a folyamatról, határidőkről, kommunikációról. Teljesen rendben van, ha megtudakolod, mi a folyamata az elköteleződésnek (pl árajánlat, szerződés), és a munkának – hányszor fogtok menet közben konzultálni, azok személyesen vagy online vagy telefonon történnek, milyen határidők vagy fontosabb mérföldkövek lesznek a folyamat során, ami részedről is munkát / jelenlétet / odafigyelést igényel majd.

3. Határidők betartását

Az előzőhöz kapcsolódóan legyen kerete a projektnek. Neked sem jó, ha elnyúlik a folyamat, mint egy rétes. Elvárható, hogy a webes tartsa be az általa meghatározott határidőket.

4. Elérhetőség a projekt ideje alatt

Legyen lehetőséged visszajelzés adására, megfelelő platformok biztosítása az adatcserére. Fontos megbeszélni, hogy milyen formája lesz a kommunikációnak a projekt alatt és azok használata számodra is komfortos legyen.

5. Határozott vezetést, iránymutatást

Azaz vezesse a webesed a folyamatot, adjon pontos iránymutatást, mit vár el tőled, milyen formában kéri az anyagokat tőled, hogyan jelöld meg a képek forrásait és azok elhelyezését, milyen szempontok szerint gyűjts inspirációt, legkésőbb mikor rendeld meg a tárhelyed stb. Érezd, hogy jó kezekben van a gyeplő! 🙂

6. Szakmaiságot

Adja bele a legjobb tudását az adott projektbe, a honlap átadáskor működőképes legyen; adjon iránymutatást a használathoz, vagy ajánljon fel karbantartást. Hallgassa meg az elképzeléseidet, de azokat ne szolgai módon – mindent az ügyfélért – hajtsa végre, hanem ő is adjon visszajelzést, ismertesse az esetleges következményeket, adjon javaslatot megoldásokra stb.

7. Korrekt ügyvitelt és adatszolgáltatást

Azaz kapj meg minden jelszót és hozzáférést, ami a honlapodhoz szükséges, legyen szó WordPress jelszóról, tárhely adatokról stb.  A szerződésben a megrendelőnek is biztosítson jogokat, ne csak a saját oldalát védje, legjobb, ha a szerződésnek „jogszerű szaga” van. A kivitelező adjon számlát, ad hoc óradíjas megbízás esetén részletes kimutatást, hogy mikor milyen munkát végzett el, és az mennyi időt vett igénybe. Ha bővítményt vásárol a nevedben, legyél tisztában a licenc adatokkal és korlátaival.

MIT NEM ÉRDEMES ELVÁRNOD A WEBESEDTŐL?

A fentiekhez kapcsolódóan összeszedtem pár olyan dolgot, ami személy szerint engem biztosan zavar, néhány pontról pedig tudom, hogy ezzel a pályatársaim is így vannak.

1. Feltétel nélküli kiszolgálást

A közös munkához nemcsak az kell, hogy Te megbízz a webesedben, hanem az is, hogy ő is szívesen dolgozzon majd veled. Ha úgy ítéli meg az előzetes kommunikáció alapján, hogy Te nem vagy az ideális ügyfele, joga van azt mondani, hogy nem akar veled együtt dolgozni.

2. Korlátlan rugalmasságot, a saját rendszerének és folyamatainak elhagyását

Saját tapasztalatból írom, hogy a két legrosszabbként elkönyvelt projektjeimben az volt a közös, hogy „jófejségből” alkalmazkodtam az ügyfél munkatervéhez és elképzeléseihez, hagytam, hogy ő szabja a határidőket, munkafolyamatokat. Nem haladtunk, káosz volt, rémálom, csúszások, félreértések, kusza email-halmazok. 

Ezek a tapasztalatok megerősítettek abban, hogy a rendszerhez ragaszkodnom kell, mert az nemcsak nekem, hanem az ügyfélnek is sokkal jobb lesz. A rendszer, amit a legtöbb webes alkalmaz a munkafolyamatokhoz, illetve amit saját magunknak kidolgozunk, az általában MŰKÖDIK, máskülönben nem tudnánk annyi projektet kezelni. Ne akard a rendszert felülbírálni, átvariálni. Alkalmazkodj, hidd el, neked is jobb lesz! 🙂

A másik ok, ami miatt hatványozottan ragaszkodom a határidőkhöz és a szerződéshez, az a saját megélhetésem biztosítása. Sajnos előfordult, hogy meglévő ügyfél kérte, hogy x hónapban mindenképp legyen időm a honlapjára, amit én írásos szerződés nélkül is biztosítottam a számára, és ott maradtam ügyfél és bevétel nélkül, mert az illető hónapok múltán jelentkezett csak végül a projekttel. 

3. Határidők betartását mindenáron

A határidők betartása mindkét félre érvényes. Ne várd el, hogy a webesed határidőre elkészíti a honlapod, ha Te a megbeszélthez képest két héttel később adod le az anyagaidat. A rendszer része, hogy a munkafolyamatokhoz meghatározott idő van rendelve és azok nem ad hoc módon vannak kitalálva. A webesed a határidők meghatározásakor figyelembe veszi  az egyéb munkáit, illetve a feladat elvégzéséhez szükséges időt is. 

Ha nyomás alatt tartod a webesed, az plusz pénzt is vonhat maga után (pl. sürgősségi felár, túlóradíj), illetve nincs kizárva a nagyobb hibalehetőség sem. Végül, de nem utolsósorban, kerülhetsz olyan kellemetlen helyzetbe is, hogy a webesed a folyamatos csúszásaid miatt egyszerűen hátra sorol a munkái között, mivel a pontosan teljesítő ügyfeleivel nem teheti meg, hogy miattad nem foglalkozik velük.

4. Korlátlan elérhetőséget a projekt ideje alatt

A honlap készítés fárasztó folyamat: egyszerre igényel kreativitást, és technikai odafigyelést. A legtöbb webes képtelen emiatt egyvégtében heteken át napi 8-10 órát a gép előtt ülni, míg mások élethelyzetükből kifolyólag nem szokvány időpontokban kénytelenek dolgozni. 

Tehát attól még, hogy nálad még csak fél 4 van és bőven van még másfél órád a munkaidőből, és eszedbe jutott „csak egy gyors kérdés” megeshet, hogy a webesed épp akkor megy a gyerekéért az oviba, vagy épp jógaórán töltődik az éjszakai műszakhoz, vagy épp gőzerővel dolgozik egy olyan projekten, amin 4-kor lesz neki prezentációja, vagy tréninget tart az előzőleg átadott honlap tulajdonosának stb. Millió oka lehet, hogy a hívásod kellemetlenül érinti a webesed és nem jó az időzítés.

A legjobb, ha az elején tisztázzátok, mikor és milyen esetekben hívhatod telefonon (ha egyáltalán hívhatod, ismerek olyan kollégát, aki a telefonszámát ki sem adja!). Én munka közben sokszor még az emaileket sem nézem, hogy haladni tudjak a feladataimmal, nem szeretem, ha megzavarnak munka közben.  

A másik fontos tényező, amit sok ügyfél hajlamos elfelejteni, hogy a webesed valószínűleg nemcsak Téged szolgál ki – ha nincs is épp párhuzamos projektje, a meglévő ügyfelei felé is lehetnek kötelezettségei (pl. rendszeres karbantartás, tartalom-feltöltés). 

A webes is ember, szociális lény, hétvégén, este pihen – családdal, barátokkal van, tehát ne várd el, hogy a projekt ideje alatt a webesed 100 %-ban és nonstop a rendelkezésedre álljon. 

5. Projekt irányításának átadását

Ne akard  átvenni a webesedtől a stafétát, ne akard jobban tudni, hogy milyen sorrendben kövessék egymást a folyamatok. Válaszolj a kérdéseire a legjobb tudásod szerint, ha valamit nem értesz, hogy mi az elvárása, merj visszakérdezni! 

Felső vezetői pozícióban dolgozóknál gyakori jelenség, hogy minden területen irányítani akarnak, nehezükre esik átállni a vezetett szerepkörre, és ez frusztrációt okoz mindkét félnek, ha az ügyfél vezetői minőségben akar részt venni: az ügyfél nem tudja, mit vezet, és hogyan kellene, mi lesz a következő lépés, a webes pedig „jogfosztottnak” érzi magát. Hagyd, hogy a webesed irányítson! 🙂

6. Szakmaiság félretételét, szolgai kiszolgálást, „mindig az ügyfélnek van igaza hozzáállást”

Ha már szakembert bízol meg honlapod elkészítésével, hallgass rá! 🙂 

Ha javasol valamit, netán ellenez, azt nem véletlenül teszi. A webesed sem tévedhetetlen, és én is arra biztatom az ügyfeleimet, hogy osszák meg az ötleteiket, tapasztalataikat, ugyanakkor ha olyan dolgot akarnak, aminek nincs értelme (felesleges, öncélú), rombolja a designt vagy az egységes kinézetet, esetleg technikailag okoz problémát, akkor elmondom. 

Sajnos gyakori jelenség szintén, hogy a rengeteg ingyenesen elérhető információkat az ügyfelek rosszul alkalmazzák vagy értelmezik, és lehengerlő stílusú marketing előadókra hivatkoznak, hogy „azt úgy kell”. A marketingesekkel az a gond, hogy a legtöbbjük úgy nyilatkozik, mintha ismernék a szent grált, csakhogy a legtöbb esetben a módszereik csak egy nagyon szűk rétegnél válnak be. Iparáganként más a „tuti”, de még azonos szolgáltatási területen dolgozóknál sem mindig jön be ugyanaz a formula. 

Mivel sok vállalkozással vagyok kapcsolatban, számos működő és kevésbé működő módszert látok, így igyekszem olyan megoldásokat javasolni, ami az ÜGYFÉL számára valóban hasznosítható. 

7. Mismásolást, „fű alatt megoldjuk” hozzáállást

Adj meg minden szükséges adatot, amire a webesednek szüksége van, ne „lebegtesd” az információt. Egyszer azzal kerestek meg, hogy szerezzek meg tárhely adatokat egy webhelyhez, mert el akarják költöztetni. Mivel a feladattal kapcsolatban felmerült kérdéseimre nem kaptam válaszokat, így az a benyomásom lett, hogy a valódi tulajdonos tudta nélkül, annak kárára akarta az illető a honlapot elköltöztetni, esetleg megsemmisíteni, ezért nem vállaltam a feladatot.  

Az adminisztratív dolgokban is légy pontos, ha korrekt kiszolgálásra vágysz, írd alá a szerződést időben, fizesd ki a kiviteleződet határidőre, adataid, céljaid legyenek transzparensek.

Ahogy írtam fentebb, a személyes tapasztalatok szülték elsősorban ezeket a pontokat, tehát nem lehet általánosítani, hogy minden webdesignerre érvényesek a fentiek. 

Kiinduló pontnak szántam őket, hogy lásd, milyen értékek lehetnek számodra fontosak, amelyekre most még talán nem is gondoltál és aszerint keress magadnak kivitelezőt. 

Például ha neked fontos, hogy igenis bármikor telefonálhass a webesednek, ha kérdésed van, és ő álljon rendelkezésre, fontos, hogy olyan kivitelezőt találj, aki ezt örömmel teszi, nem okoz számára frusztrációt, kellemetlenséget. 

Ugyanez vonatkozik a rendszer elfogadására – nem muszáj elfogadnod mindenki rendszerét és munkamódszerét. Nekem is mondott nemet egy kedves ismerős, mert úgy gondolta, neki én túl feszes vagyok, ő nem szeret határidőre dolgozni, hanem ahogy „megérik” benne a folyamat. Az ő személyiségéhez én valóban „kocka” vagyok, aki ragaszkodik a határidőkhöz és a saját folyamataihoz.

Ismerd meg, térképezd fel, légy tisztában azzal, hogy az adott rendszer keretei mennyiben befolyásolnak téged, neked okoz-e kellemetlen érzést, plusz munkát stb. Például frusztrálhat, ha nem tudod használni a projekt software-t, mert az túl bonyolult és nincs hozzá kezelési útmutató, vagy ragaszkodsz a személyes találkozókhoz, viszont a webesed csak telefonon elérhető stb. 

Vizsgáld meg, hogy azon túl, hogy milyen minőségű lesz a végeredmény, milyen közös munkafolyamat vár majd rád az adott kivitelező mellett és a döntésedkor legyen fontos ez a szempont is, mert nemcsak végeredmény számít, hanem az oda vezető út is. 🙂