You are currently viewing Etikus weboldal készítőt keresel?  – Így válassz jól!

Etikus weboldal készítőt keresel?  – Így válassz jól!

Etikus weboldal készítő?! Létezik egyáltalán olyan? 

Ha fel sem merült benned a kérdés, vagy nagyon jók voltak eddig a tapasztalataid a webesekkel (ami ritka kincs!), vagy egyáltalán nincs még weboldalad. 🙂

Ezzel a cikkel nem az a célunk, hogy a konkurenciát besározzuk, sokkal inkább abban szeretnénk segíteni, mi mindenre figyelj, amikor weboldal készítőt keresel vállalkozásod honlapjának elkészítéséhez. A rossz példákat mind ügyfeleink hozták nekünk és bizonyára korántsem ilyen rövid a „turpisságok” listája. Olvasd el a cikket, hogy Te ne járj pórul!

Gyakran találkozom vállalkozói csoportokban azzal a felhívással, hogy weboldalkészítőket keresnek és ilyenkor sorra jönnek az ajánlások.

A legtöbben aztán pusztán szimpátia alapján döntenek, ami azért nem szerencsés, mert sok esetben vagy egy hangzatos marketing szöveg áldozatává válnak, vagy egy olyan ismerős ajánlására választanak, akinek egészen más vállalkozása és igényei vannak, mint nekik.

weboldal készítés árak című cikkben érintőlegesen már írtam arról, hogy milyen szempontokat is érdemes a szolgáltató kiválasztásakor figyelembe venni. A gyakran említett szempontokon túl azonban fontos, hogy legyen rálátásod az illető munkafolyamatára is, és ami még ennél fontosabb, azzal, hogy a weboldal elkészülte után miben és milyen feltételek mellett számíthatsz rá. 

A legtöbben ugyanis úgy gondolnak a weboldalukra, hogy legyen meg, aztán már nem kell vele foglalkozni. A weboldalad azonban nem egy kirakati bábu, hanem egy autó méghozzá a vállalkozásodé. Karban kell tartani, és ha nem akarod, hogy a garázsban öregedjen meg, használni kell: forgalmat terelni rá, a funkciókkal bővíteni, időnként modernizálni, tartalmat frissíteni rajta stb.

Ha ilyen szemmel tekintesz a weboldaladra, mindjárt nem egyszeri megbízásban gondolkozol, hanem olyasvalakit fogsz keresni, aki(k)re a honlapod elkészülte után is számíthatsz.

A legtöbb cikkben az alábbiakat sorolják fel, mint választási szempont, amelyek főleg az érzelmekre hatnak:
• bemutatkozás – szimpatikus, vagy sem
• szolgáltatási kör – objektív: mi van, mi nincs
• referenciák – ízlés kérdése, hogy neked tetszenek-e
• ügyfél-vélemények – akár el is hiheted őket…vagy nem

Ezekről a pontokról itt is olvashatsz majd dióhéjban, részleteiben azonban sokkal inkább arról szeretnénk írni, mire figyelj a munkafolyamatok és anyagiak terén, különös tekintettel a karbantartásra. Ha téged csak ez érdekel, ugorj oda.

5 szempont a megfelelő és etikus weboldal készítő kiválasztásához

1. A webes bemutatkozása

Legyen az cégbemutató, vagy magánszemély, tudd pontosan, hogy kikkel fogysz együtt dolgozni. Ha ők keresnek meg, van-e lehetőség személyesen találkozni, vagy legalább online, ahol láthatjátok egymást? Legyen elérhetőségük, könnyen találd meg a honlapon az impresszumot, cégadatokat. A cégre online külön is rákereshetsz, ahol a cégtárban is találsz róluk adatokat.

Sajnos még mindig előfordul, hogy egy honlapkészítő oldalán se impresszum, se kapcsolati adatok, jó, ha a nevét feltünteti valahol. Aki nem „cégszerűen” dolgozik, az valószínűleg nem fog számlát sem adni a munkájáról, illetve gyanús, hogy mivel „mellékesben” foglalkozik weboldalkészítéssel, kétséges, hogy tartani fogja-e a határidőket.

2. Szolgáltatási kör

A legtöbb webes vállalkozó igyekszik több területen is szolgáltatást nyújtani, azonban akkor is megmarad a fő terület, amiben a legjobb. 

Különösen a kezdő webdesignereknél szokás egyszerre arculattervezést és weboldalkészítést is ajánlani (meg marketinget, szövegírást, SEO-t és még ki tudja mi mindent) – egy személyben. Belátható, hogy mindegyik akkora terület és olyan felkészültséget igényel, hogy egyformán jártasnak és tapasztaltnak lenni minden területen lehetetlen.

Már haladó szinten vannak azok a kivitelezők, akik összeállnak csapatba grafikussal, szövegíróval, marketingessel, SEO szakértővel, hogy magasabb színvonalon tudják a szolgáltatást nyújtani. Az általuk nyújtott szolgáltatás színvonalasabb is, hiszen a csapat minden tagja azzal foglalkozik, amihez ért. 

Az ügynökségek hasonló módon dolgoznak, többnyire alkalmazottakkal, minden területre felveszik a legmegfelelőbb embereket, ezért is kérnek el borsos árat egy-egy projektért.

3. Weboldal- és arculattervezési referenciák

Sok kolléga mutat képes referenciákat, de sok esetben azok nem kattinthatók. Ellenőrizd, hogy ezek a weboldalak léteznek-e, élőben is olyan szépek és könnyen kezelhetők-e, mint a képeken. 

Logó esetében is keress rá a logón szereplő cégre. Gyakran előfordul ugyanis, hogy a kezdő grafikusok nem valós referenciákat tesznek ki, hanem iskolai házifeladatokat.

Olyan előfordulhat, hogy egy cég már nem létezik, de ha x cég nevére találsz még másik 5 grafikusi weboldalt, ahol szerepel a cég, mint referencia munka, akkor tudni fogod, hogy iskolai gyakorlatról van szó, nem ügyfél-munkáról. 

Az egy dolog, hogy valaki ügyes, és magában jókat talál ki, de ügyfelekkel dolgozni az megint más tészta – ott már meg kell felelni az ügyfél és a piac elvárásainak is. Tudni kell kifogást kezelni, koncepciót megindokolni, és általában jól kommunikálni, hogy az illető, mint grafikus el tudja magát adni…NEKED.

A mi referenciáinkat a csapatunk oldalon találod.

4. Ügyfél-vélemények a weboldal készítőről, grafikusról

A legtöbben igyekeznek kitenni ügyfél visszajelzéseket, azonban sok esetben leragadnak 2-3 példánál. Olvasd el őket figyelmesen és nézd meg, az mire vonatkozik – a személyére, a munka gördülékenységére, az elvégzett munka minőségére? Ha valakiről csak az derül ki, hogy cuki, attól még nem biztos, hogy jó szakember.

Plusz előny, ha nemcsak bemásolt szövegeket találsz a vállalkozóról, cégről, hanem  Facebook, vagy Google véleményeket is. Az előbbinél ugyanis előfordulhat, hogy szövegíró írja a dicshimnuszt, és már olyat is láttunk, hogy stock fotó szerepelt az „ügyfél” neve mellett.

5. Hogyan készül el a weboldal? Tudni fogod, mitől működik? Ki és hogyan fogja karbantartani?

Erre a részre azért szánok külön fejezetet, mert más webestől átjött ügyfelektől tudjuk, hogy elég sok a hajmeresztő történet és mindezek elkerülhetők lettek volna, ha az ügyfél tisztában van a weboldal elkészülésének folyamatával és a karbantartás hátterével.

Ha egy programozót keresel fel, akkor egyszerűen lekódolja, ez sima ügy. Karbantartást a html weboldalak nem igényelnek, de ha bármit szeretnél rajta módosítani, akkor mindig a programozóhoz kell fordulnod, mert te nem fogsz tudni belenyúlni. 

WordPress weboldal esetében azonban már sokkal árnyaltabb a kép. 

Ezeket a kérdéseket tedd fel mindenképp a leendő weboldal kiviteleződnek:

  • Egyedileg tervez valóban, vagy sablonokból dolgozik? (Ebben a cikkben leírtam röviden, mi a különbség a sablonok között és azokat hogyan kell értelmezni.)
  • Minden funkcióra, amit kérsz, szemrebbenés nélkül rábólint, hogy oké, és nincsenek kérdései? Aki egyáltalán nem kérdez, nem ajánl alternatívákat, azt valószínűleg nem is érdekli, hogyan hozza ki a projektből a legtöbbet, így akár sokkal többe is kerülhet a weboldalad, mint kéne. A másik eset, amikor valaki mindenre rábólint, de valójában fogalma sincs arról, hogy mit kellene csinálnia, nem meri azt mondani, „ennek utána kell néznem”, mert azt gondolja az amatőr hozzáállás. 
  • A sablonnak, bővítményeknek van licenc díja és ha igen, ki állja annak a költségét? Tudnod kell, hogy egy egyszerű bemutatkozó honlapot meg lehet oldani licencek nélkül is, tehát teljesen ingyenes sablonnal és bővítményekkel. Tény, hogy akkor nem lesz visszaszámlálód, képkörhintád (=slider), de attól még nagyon szép honlapot lehet összehozni. Tehát amikor kapsz egy árajánlatot, légy tisztában azzal, hogy az ár, amit kifizetsz, mennyi licencdíjat és munkadíjat tartalmaz? A licenc egyszeri díjas, vagy ismétlődő? Sajnos nem egyszer találkoztunk „egyszeri” díjas sablonnal, amelynél vagy a technikai támogatásért kellett aztán mégis fizetni, vagy pedig ha frissítés érkezett is rá, az oldalépítő, amivel kompatibilis volt, évente megújítandó licenc díjas volt. Szögezzük le, ma már az „egyszeri” díjas sablonok olyanok, mint a fehér holló.
  • Milyen feltételek mellett történik a karbantartás? 
  • Mit tartalmaz a karbantartás és mennyibe kerül?
  • Kapsz a honlapodhoz teljes körű hozzáférést? (Vagy bármilyet.)

Sajnos gyakori jelenség azoknál az ügyfeleimnél, akik mással csináltatták a honlapjukat, és végül különböző okokból nálunk kötöttek ki, hogy fogalmuk nincs róla, milyen fizetős bővítményekkel van felszerelve a honlapjuk. Mindegyikük arra panaszkodott, jó, ha fél évente feltettek pár kérdést, amire nagyon lassan jött válasz, ha jött egyáltalán, és mindezért 10-15 Ezer Ft-ot fizettek havonta!

Mi az oka, hogy az ügyfél tudta nélkül kerülnek fel fizetős bővítmények és sablonok a honlapra?

Szögezzük le, nem gondolom, hogy a rosszindulat vezérlené a kollégákat, sokkal inkább az, hogy minél többet szeretnének nyújtani, ehhez pedig extra kellékek kellenek.

Minden évben találkozom olyan hirdetésekkel, melyekben olyan komplex sablonokat és oldalépítő, valamint webshopot kiegészítő bővítményeket tartalmazó csomagokat  kínálnak 25 USD árban, aminek értéke meghaladja az 1000 USD-t is. 

A csomagban természetesen olyan eszközök vannak, amelyek igen népszerűek és egyenként megvásárolva őket igen drágák egy honlapra számolva. Egy ilyen csomag birtoklásával plusz funkciókat lehet eladni, amiért aztán több pénzt el lehet kérni az ügyfelektől.

A licences csomagok használatából két probléma fakad és itt térünk rá a karbantartásra:

1. Mivel csak egy évre szól ez az ár, a csomagban lévő legtöbb lincencet nem hosszabbítják meg, mert már a teljes árat kellene fizetni minden egyes bővítményre. Az ügyfél oldalára telepített bővítmény vagy sablon nem lesz frissítve és ez komoly technikai hibákat tud okozni egy idő után. Van olyan csomag is, amelynek kedvező az ára, de ha a csomag nincs rendszeresen karbantartva, akkor benne ragadhatnak olyan bővítmények, amelyek nincsenek már karban tartva, netán már nem is létezik. (Sajnos ez is előfordulhat.)

2. A weboldal készítője megújítja a licenceket, de mivel ennek költsége van, kénytelen olyan karbantartási konstrukciót kitalálni, amely az ügyfélre nézve nem feltétlenül előnyös. Az ilyen karbantartások drágák és / vagy nem hagynak választási lehetőséget. Ilyen például az általunk „kikényszerítettnek” elkeresztelt karbantartási díj, mellyel ügyfeleim révén szembesültem.

 „Kötelező” vagy „kikényszerített” karbantartás , amivel legtöbbször csak a honlap elkészülte után szembesül az ügyfél…

Ha az ügyfél kér karbantartást, frissül a honlapja, készül biztonsági mentés, esetleg vállalnak napi/heti rendszerességű monitorozást, vírusírtást stb.. Bár az ügynökségek szeretik ezt túlmisztifikálni, frissíteni és menteni valójában bárki képes egy fél órás tréning után. 

Sok esetben azonban az ügyfél nem kap teljes hozzáférést a honlaphoz, sőt az is lehet, hogy egyáltalán nem tudja még szerkeszteni sem, azaz minden változtatásért a webeshez kell fordulni. Az ilyen karbantartásnak általában fix havi díja van, és akkor is fizetni kell, ha hosszú hónapokon keresztül semmi nem történik a honlapon a frissítésen és a mentésen kívül. 

Ha az ügyfél nem kér karbantartást, és vannak fizetős licencek az oldalon, a legtöbb esetben ez történik:

(Ügyfeleinktől tudjuk, nem mi találtuk ki.)

1.  Bár a bővítmény vagy sablon marad, arról leszedik a licencet, és a honlapon egy idő után -frissítés híjján – működésképtelenné válnak olyan funkciók, amelyekről az ügyfél nem is tudott, hogy fizetősek. Ekkor fordulnak hozzánk: „eddig működött…” Jobb esetben a bővítménynek van ingyenes verziója, így nem a teljes eszköztár, csak a prémium funkciók vesznek el. Ez egyébként logikus lépés a webestől, de akkor lenne korrekt, ha az ügyfél az első pillanattól kezdve tisztában lenne azzal, hogy egyes funkciók, amiket kért, nem ingyenesek és ez a szerződésben is benne van. Ha az ügyfél tudná, hogy költséggel járnak egyes funkciók, nem is biztos, hogy ragaszkodnának hozzájuk…

2.  Nem kap az ügyfél admin hozzáférést a honlapjához, csak szerkesztőit, amivel nem tudja frissíteni sem a sablont, sem a bővítményeket, de még a WordPresst sem. Frissítés híjján így az egy idő után arra van kárhoztatva, hogy szétessen, vagy hackertámadás áldozata legyen. Megjegyzem, hogy az ügyfelek sokszor azzal sincsenek tisztában, hogy milyen szintű jogosultságok léteznek egy WordPress oldalon. Az oldal tartalmát tudják frissíteni, csak akkor jönnek rá, hogy valami hiányzik, amikor például a menüben, vagy a láblécben szeretnének adatot módosítani, de nem tudják, mert nincs olyan opció.

Mi a Klassz honlapod lesz! csapatánál ezt a magatartást elutasítjuk, mert úgy gondoljuk, hogy nem korrekt hozzáállás. A honlap az ügyfélé, és joga van ahhoz, hogy a tulajdona teljes mértékben a birtokába kerüljön.

 

Így csináljuk mi…

Magdi, a Klassz honlap weboldal készítője, minden egyes honlaphoz pályája kezdetétől fogva admin, azaz teljeskörű hozzáférést ad attól függetlenül, hogy az ügyfél szeretne-e karbantartást kérni, vagy sem. Kezdettől fogva tart az átadás után tréninget is, illetve pár éve már készít személyre szabott használati útmutatót is, amit a tréning után megkap az ügyfél, így akár saját maga is képes lesz karban tartani a honlapját.

Nálunk a karbantartásnak minimális éves díja van. Azért tudjuk kedvező áron adni, mivel valóban csak frissítést, mentést és maximum havi 5 percnyi munkát tartalmaz. Minden egyéb tevékenység, ami az 5 percbe nem fér bele, azt a megbízás típusától függően egységáras, vagy óradíjas munkaként kezeljük. (Ez utóbbit perc alapon számoljuk el az ügyfeleink felé.) Egyedi igények esetén, mint például rendszeres blog feltöltés, szövegírás stb. külön készítünk árajánlatot, mivel nincs két egyforma ügyfél, egyforma igényekkel.

Ami a licenceket illeti, a fent említett szuperolcsónak tűnő giga csomagokat sosem vásároltuk meg, és már az egyéb csoportos licenceket sem támogatjuk a saját kárunkból tanulva. (Sajnos előfordul, hogy megváltoznak a kondíciók, az árak, a felhasználhatósági kör, ezért az ügyfelek felé nem tudjuk garantálni a folytonosságot.) Nekünk az a módszer vált be, hogy miután meghallgattuk az igényeket, felsoroljuk milyen ingyenes és licences megoldások vannak, pro és kontra érvekkel, és maguk döntik el az ügyfelek, mit szeretnének. 

Amikor olyan funkció merül fel, ami fizetős bővítménnyel oldható meg, megmutatjuk az ügyfélnek az eredeti bővítményt és a Hellopacket is, mely nagyon sok hasznos fizetős bővítmény tartalmaz, valamint ajánlatot teszünk a saját Hellopack-es licencünk megosztására. Az ügyfél így tisztában van a bővítmény forrásával, tudja, hogy az mennyibe kerül, hol érhető el, így bármikor szabadon dönthet arról, honnét szerzi be az adott funkciót ellátó bővítményt.

A közvetlenül a gyártóktól származó licencek után sem jár nekünk jutalék, így tényleg azt ajánljuk, amit a legjobbnak tartunk.

Miután az ügyfél rendelkezik a licenccel, és megkapja az admin hozzáférést is, valóban szabad akaratából dönthet úgy, hogy kér, vagy nem kér karbantartást. Ha nem kér karbantartást, semmilyen retorzió nem éri, a leveleire ugyanúgy válaszolunk, adunk támogatást óradíjas vagy egységáras szolgáltatásként. Az elfoglalt ügyfeleink rendszerint kérnek karbantartást, mert egész egyszerűen nincs ilyesmire idejük, és így nagyobb biztonságban érzik a honlapjukat is.

A nem általunk készített weblapokat sajnos csak nagyon limitált számban áll módunkban támogatni, hogy kellő időt és energiát tudjunk meglévő ügyfeleinkre szánni.

Szívesen dolgoznál velünk?

Csapatukban van grafikus, weboldalkészítő és szövegíró, valamint szívesen ajánlunk kipróbált (és jól bevált) vállalkozás fejlesztőt, business coachot és marketing rendszerek kezelésében jártas szakembert is. Velünk így biztosan nem "csak egy weboldalt" kapsz, hanem profi online megjelenést, ami vállalkozásod fellendülésének motorja lesz.