Induló vállalkozásként számos kihívás előtt állsz, és bár elsőre nem tűnik annak, a honlapod korántsem a legegyszerűbb falat lesz.
Legelőször is el kell döntened, hallgatsz-e azokra, akik lebeszélnek, mert úgy gondolják, felesleges profi weboldalra áldoznod.
Lesz olyan, aki szerint azért felesleges a honlap, mert elég csak jól végezdned a dolgod, és majd tovább ajánlanak, nem kell nyomulni, mert az gusztustalan.
Lesz olyan ismerősöd, aki azt állítja, tud honlapot készíteni (bár nem ebből él) és neked szegezi a kérdést, ugyan minek fizetnél akár (több) százezret egy honlapért, mikor ő megcsinálja Neked baráti áron. (Ebből a cikkből megtudod, mennyi egy profi weboldal reális ára.)
Megint más azt állítja, hogy minek költs profira, mikor ő két nap alatt megtanítja neked, hogyan készíts szuper weboldalt és látszólag valóban olcsóbban kijössz, ha Te magad készíted a honlapod. Ez azonban a legtöbbször átverés, és ha utánaszámolsz, magad is belátod, miért nem éri meg saját magad készíteni a honlapod.
Elárulok egy titkot – az elején valóban nem feltétlenül van szükséged honlapra.
Azonban jó, ha fejben tartasz pár dolgot!
1. Tudtad, hogy az emberek nagy többsége azonnal a netre megy ellenőrizni, ha valakit ajánlanak neki?
Ha nem találnak rólad semmit a neten, hiába ajánlanak tovább, számos ügyféltől eshetsz így el. Sokszor elég csak egy kép, mert látni akarnak, hogy meglesz-e a kémia, máskor igenis jó, ha bizonyítani tudod a szaktudásod blog posztjaiddal, referenciáiddal. Minél fiatalabb a célközönséged, annál biztosabb, hogy ha a neten nem létezel, akkor senki vagy a számukra.
Sokan a közösségi médiában próbálnak érvényesülni, ami egy induló vállalkozás esetében nem (a leg)rossz(abb) döntés. Azonban az már korántsem bölcs húzás, ha valaki hosszú, blogra való bejegyzéseket publikál a Facebook oldalán, és az ügyfeleit is kizárólag onnét szerzi. Hogy miért?
Két egyszerű érv:
1. A tartalmaidat nem fogják visszaolvasni a látogatók, ugyanazt ismételheted folyton, a bizalom építésnek nincs folyamatos építkezése, pillanatnyi képet kapnak rólad mindig a látogatók. A tartalmaid, bármilyen értékesek is, az adott pillanatban érhetők csak el, nem, vagy csak nagyon nehezen kereshetők vissza a tartalmak.
2. Nem a Tiéd. Nem rendelkezel a követőid adataival, de még a posztjaiddal sem – bármikor „eltulajdonítható”, kizárhatnak a saját oldaladról, de akár egy új fejlesztés is semmissé teheti hosszú hónapok munkáját. Nincs ráhatásod arra kiknek mikor jelenik meg a posztod, és a növekvő elérésekért egyre mélyebben kell a zsebedbe nyúlnod.
Ezzel szemben egy profin felépített honlapon Te irányítod a célközönséged, a tartalmaid jól strukturálhatók, kereshetők, szem előtt vannak és nem utolsósorban a Tiéd nemcsak a honlap, hanem az ahhoz kapcsolódó adatok is (pl. hírlevél feliratkozók). Te döntöd el, hogyan fejleszted a weboldalad, és a design is Téged tükröz.
2. Tudtad, hogy a legtöbb javításra szoruló, rosszul teljesítő, vagy épp a tulajdonosa által szégyellt (=csúnyácska) honlapot ingyen vagy nagyon olcsón készítették?
Én tudom, mert az összes újratervezéses munkám ilyen volt eddig: rosszul felépített, csúnya, tartalom szempontjából esetlen…. és mindegyik weboldalról kiderült, hogy azt egy „ismerős” készítette.
Tudod hányan gondolják azt, hogy csak mert tudják telepíteni a WordPresst és feltöltenek egy sablont, az már weboldal készítés? Ki kell ábrándítsalak, nem az.
Számos olyan programozó van, aki technikailag tök jól össze tud rakni egy weboldalt, de az finoman szólva nem szép, és a tartalmat illetően sem tudnak semmilyen támpontot adni a vállalkozónak, hogy milyen tartalmakkal töltsék fel a weboldalt.
Az önjelölt weboldal készítőknek, akik nem programoznak, de a WordPresst és sablont fel tudják telepíteni, nincs gondjuk a designra, hiszen kész konzerv anyagokból dolgoznak. A design markáns, de a legtöbben aszerint választanak elrendezést, hogy nekik az mennyire tetszik és nem a célcsoport szemével nézik a sablonokat, és még csak nem is a publikálni kívánt tartalom alapján.
A tartalmat illetően azonban ők sem tudnak segíteni. A sablonból indulnak ki, aminek az elrendezéséhez igazítják a tartalmat, ami azért nem szerencsés, mert a gyártók a sablonokat úgy építik fel, hogy az minél kevesebb specifikus adatot tartalmazzon.
Mondok egy példát: egy sablon csomagban lehet ilyen oldal, mint About (Rólam) Services (Szolgáltatások), Contact (Kapcsolat) stb., de az ott lévő szöveg minták rövidek (néha túlságosan is) és semmilyen támpontot nem adnak arra vonatkozólag, hogy oda pontosan milyen szöveg kerüljön, amivel meg is tudod győzni a látogatót, hogy Téged vagy a szolgáltatásod válassza.
Magáról mindenki tud írni, de az egyáltalán nem biztos, hogy úgy, hogy az a szöveg mást is érdekeljen. Egy jó bemutatkozás márkaépítő és kellően informatív ahhoz, hogy az ügyfélben szimpátia és bizalom alakuljon ki. Ezt azonban egyik sablonban sem látod leírva. 🙂
Egy profi weboldal esetében – ha nem vagy gyakorlott a felépítést illetően – nemcsak a designt kapod meg, hanem szövegjavaslatokat, vagy a konkrét szöveget is, amely nemcsak a bizalom építésében segít, de a keresőoptimalizálási szempontokat is figyelembe veszi.
3. Tudtad, hogy sok vállalkozás azért bukik el, mert nem jól használja a honlapját?
Vállalkozásod elindításakor nem a honlap megléte az első és legfontosabb, hanem az, hogy pontosan tudd, mit is akarsz csinálni és kiknek, van-e igény a szolgáltatásodra, termékedre, hogyan jutsz el a célközönségedhez, hogyan kívánsz bevételt termelni.
Akkor érdemes honlapba fektetned, ha már összeállt a fejedben a rendszer, ami mentén a vállalkozás működni fog, és ahhoz a weblap hogyan kapcsolódik.
Egy honlap nem pusztán egy felület, hanem a vállalkozás egyik pillére, amin keresztül a vállalkozó informál, meggyőz, elad, kapcsolatot tart, toboroz, nyilvántart stb. Azaz egy aktív eszköz, nem egy sarokba állított száraz virágokkal telepakolt váza.
Mitől lesz aktív része a vállalkozásodnak a honlapod?
Attól, hogy fel van szerelve (vagy össze van kötve) olyan eszközökkel, programokkal, melyek a vállalkozás működését biztosítják. Ilyen lehet például bármilyen marketing integráció (Facebook és Google hirdetések), bankkártyás fizetési lehetőség, időpont foglalás, tudástár, hírlevél feliratkozás, kérdőív stb.
A honlapodat használhatod nemcsak a potenciális ügyfeleid érdeklődésének felkeltésére, de szűrni is tudod őket speciális tartalmakkal, kérdőívekkel, űrlapokkal. Meglévő ügyfeleidnek készíthetsz letölthető anyagokat, értékesíthetsz tananyagokat, időpontfoglalási lehetőséget tudsz nekik biztosítani, de még a személyes alkalmakra is kérheted, hogy a honlapon keresztül fizessék be a díjadat. A sort sokáig lehetne folytatni…
A weboldalon minden tartalomnak megvan a funkciója, a blogban minden cikknek megvan a „miértje”. Egy célközönségnek szól, az őket foglalkoztató problémakört járja körül és a vállalkozás működéséhez szükséges eszközökkel van ellátva.